Legendy PRLu

Historia Komara

Na przestrzeni czasu możemy zobaczyć, że Komar ewoluował niczym pokemon, polscy konstruktorzy nie poprzestali na pierwszym modelu. Wprowadzili szereg zmian, które możecie zobaczyć poniżej laughing.

  • model 230, w którym zastosowano silnik typu SM02, gaźnik z centralnie umieszczonym pływakiem, ramę jednorurową, tylnezawieszenie sztywne, przedni krótki wahacz pchany
                                                         
  • modele: 231, 232 (nowy silnik serii S38)
                                                                
    DANE TECHNICZNE:
    ⦁Moc maksymalna: 1,4 KM przy 4000 obr./min
    ⦁Moment maksymalny: 2,8 Nm przy 2750 obr./min
    ⦁Liczba przełożeń: 2
    ⦁Instalacja elektryczna: 6V 20W
    ⦁Masa motoroweru: 45 kg do 50 kg (w zależności od modelu)
    ⦁Spalanie: 1,8 do 2,0 l/100 km
    ⦁Prędkość maksymalna: 40 km/h według danych producenta
    SZCZEGÓŁY KONSTRUKCYJNE:
    ⦁Silnik o cyklu pracy dwusuwowym z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony powietrzem
    ⦁Średnica cylindra: 38 mm
    ⦁Skok tłoka: 44 mm
    ⦁Pojemność skokowa: 49,8 cm³
    ⦁Stopień sprężania: 6,5
    ⦁Sprzęgło: dwutarczowe mokre
    ⦁Liczba biegów: 2
    ⦁Gaźniki: serii GM-12 (średnica gardzieli 12 mm)
    ⦁Przełożenia w skrzyni: I-3,08, II-1,68(model MR-230), I-1,68, II-1,00(model MR-231), I-1,92, II-1,00(model MR-2320), I-1,92, II-1,00(pozostałe modele)
    ⦁Świeca zapłonowa: F80
    ⦁Stosunek mieszanki olej-benzyna (według instrukcji obsługi): 1:25 (w czasie docierania 1:20)
  • model 2320 (model różniący się od MR 232 innym cylindrem - odlanym z innego stopu oraz gaźnikiem)
  • model 2328 (ze sprzęgłem odśrodkowym i jednobiegową skrzynią biegów)
                                                                   (sprzęgło odśrodkowe komarka powyższego modelu)
  • model 2330 (nowa rama o konstrukcji rurowo-tłoczonej i zawieszenie tylne amortyzowane przez dwa teleskopy sprężynowe)
                                                             
  • model 2338 (sprzęgło odśrodkowe i jednobiegowa skrzynia biegów)
  • model 2350 (brak pedałówhamulec uruchamiany dźwignią nożną, obudowa lampy przedniej plastikowa)
                                                 
  • model 2360 (wersja sport – z importowaną włoską kanapą, płaską kierownicą i sportowym bakiem)
                                                      
  • model 2361 (wersja sport – kanapa produkcji polskiej)
  • model 2351 (teleskopowy widelec przedni i nowa obudowa lampy przedniej)
  • model 2352 (zmiany takie jak w przypadku poprzednich modeli oraz nowy silnik tzw. "kwadraciak" typu 017 różniący się od S38 nowymi karterami i cylindrem), który w rezultacie wszystkich zmian dokonywanych na poprzednich modelach różnił się znacznie od swojego pierwowzoru – modelu 230.
  • model 2352 W (zastosowano silnik "kwadraciak" w wersji 023 wyposażony w nożny mechanizm)
                                                 
                                                                                  Silnik Predom Dezamet 023 
                                              
    Zdjęcie rometowskiego silnika wykorzystywanego w powyższym modelu Komarka. Na zdjęciu pokazany jest w ramie Kadeta.




    UWAGA!
    Artykuł powstał w oparciu o własną wiedzę i ciocię Wikipedię tongue-out

                                                                                                                     OGAR

Sukces sprzedarzy Komarka, oraz modernizacja i otworzenie kolejnej fabryki przyczyniły się do poszeżenia oferty Rometa... . W roku 1983 fabryki Rometa wypuściły na rynek Ogara 200. Był to dwuosobowy pojazd wyposażony w dwusuwowy silnik pojemności 49,9 cm³.
                                     

Wobec dużego popytu w Polsce na motorowery dwuosobowe i braku odpowiedniego polskiego silnika, do produkcji motorowerów dwuosobowych zastosowano silnik Jawa 50/223, z poziomym cylindrem.

Dostosowano konstrukcję ramy i innych elementów do tego silnika. Silnik został zmodyfikowany (potocznie: „zdławiony”) aby zmniejszyć jego moc maks. z 3,5 KM do 2 KM, a maks. moment obrotowy z 4 Nm do ok. 3,5. Ulepszonym modelem był Ogar 201, produkowany w latach 1985–1990, w którym zastosowano tylne amortyzatory z tłumieniem olejowym.

Ogar 200 – dane techniczne

  • Silnik – dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem
  • Typ silnika – Jawa 50/223
  • Pojemność – 49,9 cm³
  • Moc nominalna – 2 KM / 1,4 kW przy 4500 obr./min
  • Stopień sprężania – 1:9,5
  • Gaźnik – JIKOV 2917 PSb
  • Skrzynia biegów – trójstopniowa, w kąpieli olejowej
  • Sprzęgło – tarczowe, w kąpieli olejowej
  • Instalacja elektryczna – 6 V – 20 W, Cewka zapłonowa 8 V, Kondensator 0,27 μF,
  • Świeca zapłonowa – F80 Iskra, FAl 14-8, N8 odległość między elektrodami 0,4 mm/0,5 mm
  • Masa w stanie suchym – 60 kg
  • Zużycie paliwa – 3 l/100 km (przy prędkości maksymalnej)
  • Pojemność zbiornika – 9 l
  • Rezerwa – 2 l
  • Prędkość maksymalna – 55 km/h
  • Paliwo – Etylina LO 94 z olejem Mixol S lub Lux dw w stosunku 1:30
  • Przeniesienie napędu
                                   

                                             embarassed I jak tu ich nie kochać?



Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl