Historia Komara
Na przestrzeni czasu możemy zobaczyć, że Komar ewoluował niczym pokemon, polscy konstruktorzy nie poprzestali na pierwszym modelu. Wprowadzili szereg zmian, które możecie zobaczyć poniżej .
- model 230, w którym zastosowano silnik typu SM02, gaźnik z centralnie umieszczonym pływakiem, ramę jednorurową, tylnezawieszenie sztywne, przedni krótki wahacz pchany
- modele: 231, 232 (nowy silnik serii S38)
DANE TECHNICZNE:
⦁Moc maksymalna: 1,4 KM przy 4000 obr./min
⦁Moment maksymalny: 2,8 Nm przy 2750 obr./min
⦁Liczba przełożeń: 2
⦁Instalacja elektryczna: 6V 20W
⦁Masa motoroweru: 45 kg do 50 kg (w zależności od modelu)
⦁Spalanie: 1,8 do 2,0 l/100 km
⦁Prędkość maksymalna: 40 km/h według danych producenta
SZCZEGÓŁY KONSTRUKCYJNE:
⦁Silnik o cyklu pracy dwusuwowym z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony powietrzem
⦁Średnica cylindra: 38 mm
⦁Skok tłoka: 44 mm
⦁Pojemność skokowa: 49,8 cm³
⦁Stopień sprężania: 6,5
⦁Sprzęgło: dwutarczowe mokre
⦁Liczba biegów: 2
⦁Gaźniki: serii GM-12 (średnica gardzieli 12 mm)
⦁Przełożenia w skrzyni: I-3,08, II-1,68(model MR-230), I-1,68, II-1,00(model MR-231), I-1,92, II-1,00(model MR-2320), I-1,92, II-1,00(pozostałe modele)
⦁Świeca zapłonowa: F80
⦁Stosunek mieszanki olej-benzyna (według instrukcji obsługi): 1:25 (w czasie docierania 1:20)
- model 2320 (model różniący się od MR 232 innym cylindrem - odlanym z innego stopu oraz gaźnikiem)
- model 2328 (ze sprzęgłem odśrodkowym i jednobiegową skrzynią biegów)
(sprzęgło odśrodkowe komarka powyższego modelu)
- model 2330 (nowa rama o konstrukcji rurowo-tłoczonej i zawieszenie tylne amortyzowane przez dwa teleskopy sprężynowe)
- model 2338 (sprzęgło odśrodkowe i jednobiegowa skrzynia biegów)
- model 2350 (brak pedałów, hamulec uruchamiany dźwignią nożną, obudowa lampy przedniej plastikowa)
- model 2360 (wersja sport – z importowaną włoską kanapą, płaską kierownicą i sportowym bakiem)
- model 2361 (wersja sport – kanapa produkcji polskiej)
- model 2351 (teleskopowy widelec przedni i nowa obudowa lampy przedniej)
- model 2352 (zmiany takie jak w przypadku poprzednich modeli oraz nowy silnik tzw. "kwadraciak" typu 017 różniący się od S38 nowymi karterami i cylindrem), który w rezultacie wszystkich zmian dokonywanych na poprzednich modelach różnił się znacznie od swojego pierwowzoru – modelu 230.
- model 2352 W (zastosowano silnik "kwadraciak" w wersji 023 wyposażony w nożny mechanizm)
Silnik Predom Dezamet 023
Zdjęcie rometowskiego silnika wykorzystywanego w powyższym modelu Komarka. Na zdjęciu pokazany jest w ramie Kadeta.
UWAGA!
Artykuł powstał w oparciu o własną wiedzę i ciocię Wikipedię
OGAR
Sukces sprzedarzy Komarka, oraz modernizacja i otworzenie kolejnej fabryki przyczyniły się do poszeżenia oferty Rometa... . W roku 1983 fabryki Rometa wypuściły na rynek Ogara 200. Był to dwuosobowy pojazd wyposażony w dwusuwowy silnik pojemności 49,9 cm³.
Wobec dużego popytu w Polsce na motorowery dwuosobowe i braku odpowiedniego polskiego silnika, do produkcji motorowerów dwuosobowych zastosowano silnik Jawa 50/223, z poziomym cylindrem.
Dostosowano konstrukcję ramy i innych elementów do tego silnika. Silnik został zmodyfikowany (potocznie: „zdławiony”) aby zmniejszyć jego moc maks. z 3,5 KM do 2 KM, a maks. moment obrotowy z 4 Nm do ok. 3,5. Ulepszonym modelem był Ogar 201, produkowany w latach 1985–1990, w którym zastosowano tylne amortyzatory z tłumieniem olejowym.
Ogar 200 – dane techniczne
- Silnik – dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem
- Typ silnika – Jawa 50/223
- Pojemność – 49,9 cm³
- Moc nominalna – 2 KM / 1,4 kW przy 4500 obr./min
- Stopień sprężania – 1:9,5
- Gaźnik – JIKOV 2917 PSb
- Skrzynia biegów – trójstopniowa, w kąpieli olejowej
- Sprzęgło – tarczowe, w kąpieli olejowej
- Instalacja elektryczna – 6 V – 20 W, Cewka zapłonowa 8 V, Kondensator 0,27 μF,
- Świeca zapłonowa – F80 Iskra, FAl 14-8, N8 odległość między elektrodami 0,4 mm/0,5 mm
- Masa w stanie suchym – 60 kg
- Zużycie paliwa – 3 l/100 km (przy prędkości maksymalnej)
- Pojemność zbiornika – 9 l
- Rezerwa – 2 l
- Prędkość maksymalna – 55 km/h
- Paliwo – Etylina LO 94 z olejem Mixol S lub Lux dw w stosunku 1:30
- Przeniesienie napędu
I jak tu ich nie kochać?